Kronprinsessan Victoria seglar med Team SCAs kvinnliga besättning i Göteborg

• Pressmeddelande

Kronprinsessan Victoria seglar idag In-Port Race tillsammans med de kvinnliga professionella seglarna i Team SCA som deltar i havskappseglingen Volvo Ocean Race.

I augusti 2014 tillkännagavs att Kronprinsessan Victoria är gudmor för Team SCAs besättning och båt. Idag, den 27 juni, träffar Kronprinsessan Victoria teamet återigen för att kappsegla tillsammans i det sista In-Port racet i tävlingen.

- Vi är glada över att Kronprinsessan Victoria för tredje gången besöker oss och Team SCA. Kronprinsessan är en inspiration och förebild för många. Även Team SCA har genom sin professionalitet och positiva attityd inspirerat människor världen över, säger Magnus Groth, VD SCA.

Team SCA är det enda teamet i Volvo Ocean Race med enbart kvinnor. Startskottet gick i oktober 2014 i Alicante, Spanien och målgången skedde i Göteborg den 22 juni 2015.

- En anledning till att SCA valde att delta med ett kvinnligt team är för att vi vill att kvinnor över hela världen ska ha samma möjligheter som män att delta i samhället – socialt, utbildningsmässigt och professionellt, säger Magnus Groth.

SCA är på en förändringsresa där företaget bland annat de senaste åren genomfört en rad förvärv och avyttringar runt om i världen. Deltagandet med kvinnliga Team SCA i Volvo Ocean Race spelar en viktig roll i denna resa för att öka kännedomen om SCA och dess varumärken globalt. Som en del i satsningen har SCA genomfört lokala CSR-projekt kopplade till hälsa och hygien. Ett exempel är utbildning av unga flickor och kvinnor om hygien och menstruation i samarbete med FN-organet Water Supply and Sanitation Collaborative Council (WSSCC).

Följ Team SCA på www.teamsca.com

Mats Olsson, Team SCAs presschef, 070 633 61 30