Följ hur Team SCAs kvinnliga besättning förbereder sig för Volvo Ocean Race – Visas nu på TV3

• Pressmeddelande

”No Ordinary Women” är en unik TV serie i fyra delar om Team SCA’s fantastiska havskappseglande kvinnors förberedelser för att ta sig an den tuffaste, nio-månader långa, maratonseglingen runt jorden, Volvo Ocean Race. Se vad som driver Team SCA att segla i det första kvinnliga Volvo Ocean Race laget på 12 år. Varje avsnitt visar också ett par av besättningsmedlemmarna i deras hemmamiljöer, där de berättar om vilka val de måste göra för att vara med i denna extrema utmaning. Serien är producerad av Strix Television och visas denna vecka på TV3. Serien kan också ses på TV3 Play.

Volvo Ocean Race är en av de tuffaste sportutmaningarna som finns. För det ledande globala hygien- och skogsindustriföretaget SCA, startade denna resa redan 2012 då bolaget tog beslutet att medverka med en kvinnlig besättning, Team SCA. Strix har sedan starten av detta initiativ, fångat och dokumenterat den fascinerande berättelsen om hur detta kvinnliga team valts ut och tränats. Då tävlingen startar i oktober kommer några av kvinnorna i teamet att ha spenderat 15 månader tillsammans på träningslägret på Lanzarote i Spanien. Sättet de förbereder sig för denna högpresterande uthållighetstävling är genom kost, kondition och mental beredskap. TV-tittarna kommer att kunna följa sin favoritseglare och se bakom kulisserna på de extremt hårda fysiska och mentala förberedelser som leder fram till tävlingsstarten.

Över 250 kvinnor från hela världen ansökte till en av de 11 besättningsplatserna på SCA-båten. Den slutliga gruppen som utgör Team SCA består nu av 13 kvinnor från Storbritannien, USA, Schweiz, Australien, och Nederländerna, varifrån en besättning om 11 kommer att väljas ut för att segla båten under tävlingen. Teamet representerar det absolut bästa inom kvinnlig off-shore segling med erfarenheter från många utmanande tävlingar runt om i världen, inklusive OS-kappsegling och solosegling jorden runt.

7TWO i Australien och YLE i Finland var de första kanalerna att visa serien i juli, följt av VIJF i Belgien och DIRECT TV i Argentina, Chile, Paraguay, Bolivia, Colombia, och Ecuador i augusti, inklusive In-flight entertainment på Air Transat och Trans Asia Air i september. Den 29-30 september och 1-2 oktober, mellan klockan 18:55-20:00, visas serien på TV3 i Sverige, och den ligger även på TV3 Play fram till hösten 2016. I oktober visas serien i Spanien, Nederländerna och Israel, och den kommer även vara tillgänglig som In-flight underhållning på Norwegian Air Shuttle. Serien kommer att fortsätta visas på några av de största TV-kanalerna på cirka 30 marknader globalt under 2014 och 2015.

-       De fantastiska kvinnorna i Team SCA i ”No Ordinary Women” är mer än en grupp experter inom segling, de är också skickliga lagspelare med enorm fysisk styrka, uthållighet, och navigeringsfärdighet som krävs för att segla och bo på den här båten i nästan ett helt år, seglandes från hav till hav och kontinent till kontinent, säger Joséphine Edwall-Björklund, Senior Vice President, Group Function Communications, SCA.

-       Denna TV serie är ett engagerande sätt att nå både nuvarande och framtida konsumenter genom att visa modiga och resultatintriktade kvinnor i utmanande miljöer. SCA’s medverkan i tävlingen är en möjlighet att sätta standarden för kvinnliga off-shore seglare, men också att sprida budskapet om SCA och några av dess kund och konsumentvarumärken som TENA, Tork, Libresse och Libero, och att inspirera kvinnor från alla delar av livet att nå sina mål, säger Joséphine Edwall-Björklund.

Se på:

Om STRIX

Strix Television är ett svenskt TV-produktionsbolag som grundades 1988, och är idag ett av de största produktionsföretagen för de nordiska länderna. Strix var det första bolaget att någonsin producera programmet ”Survivor "och har sedan dess producerat och samproducerat programmet i flera europeiska länder. Strix är också skaparen av ”Farmen” (producerat i 52 länder), och ”Baren” (30 länder). Strix har kontor i Stockholm, Amsterdam, Köpenhamn och Oslo och ingår i Nice Entertainment Group som i sin tur är en del av den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB.

Elisabeth Lennhede, +46 70 444 22 71