HKH Kronprinsessan Victoria - gudmor för Team SCAs kvinnliga besättning och båt

• Pressmeddelande

SCA är hedrade att meddela att Kronprinsessan Victoria är gudmor för Team SCAs besättning och båt. Kronprinsessan träffade personligen det kvinnliga Team SCA nyligen på SCAs huvudkontor i Waterfront Building i Stockholm, för att diskutera drivkrafter, utmaningar och möjligheter för ett kvinnligt team i en världskappsegling.

-       Vi är glada och hedrade över att Kronprinsessan Victora är gudmor för vårt kvinnliga Team SCA. Liksom Kronprinsessan Victoria, som är en sann ambassadör för många goda ändamål och inspirerar många människor runt om i världen, vill vi att vårt kvinnliga team ska motivera och inspirera andra att fullfölja sina drömmar och mål, säger Jan Johansson, VD och Koncernchef, SCA. Då 80 procent av SCAs konsumenter är kvinnor, och vi vill möjliggöra för kvinnor att verka på en arena som normalt har reserverats för män, valde vi ett kvinnligt team för vårt deltagande i Volvo Ocean Race.

SCA verkar för att kvinnor över hela världen ska ha samma möjligheter som män att fullt ut delta i samhället – socialt, utbildningsmässigt och professionellt. I vissa länder kan till exempel mensskydd vara avgörande för om flickor kan gå i skolan eller kvinnor kan gå till arbetet. SCA utbildar i dessa frågor och företagets hygienlösningar är värdefulla för att möta kvinnors behov globalt.

Starten av Volvo Ocean Race är i Alicante i oktober, och Team SCA kan följas på www.teamsca.com.

Du kan redan nu se Team SCAs förberedelser inför Volvo Ocean Race i TV-serien "No Ordinary Women", en TV-serie om fyra avsnitt som visas i de främsta TV-nätverken på cirka 30 marknader globalt under 2014 och in i 2015. Serien debuterade den 20 juli på 7TWO i Australien och YLE i Finland och har producerats av STRIX Television. Serien kommer inom kort att visas på TV3 i Sverige.

Foto på Kronprinsessan Victoria och Team SCAs besättning.

Boo Ehlin, presschef, 46 8 788 51 36