SCA förvärvar konverteringsföretag för mjukpapper på Kanarieöarna

Den globala pappers- och konsumentvarukoncernen SCA har idag kommit överens med ägarna till det kanariska konverteringsföretaget för mjukpapper, MAPACASA, om att förvärva bolaget. Förvärvet är i linje med SCAs strategi på den konkurrensutsatta iberiska marknaden. “Affären ger oss möjlighet att förbättra servicen gentemot våra kunder genom lokal produktion och ökad effektivitet i underleverantörskedjan”, säger Ole Terland, ansvarig för SCAs europeiska mjukpappersverksamhet.

MAPACASA har för närvarande en konverteringskapacitet på 9 000 ton färdiga varor. Företaget har dels två konverteringslinjer för mjukpapper med fokus både på konsumentvaru- och AFH-marknaden, dels distributionsanläggningar på Gran Canaria och Teneriffa. Omsättningen 2005 uppgick till EUR 9,7M. Företaget är beläget i Las Palmas på Gran Canaria och har ca 40 anställda. “Genom synergifördelar når vi en starkare position på mjukpappersmarknaden i regionen. SCA har strategiska partnerskap som kommer att ytterligare gynnas av vårt förvärv av MAPACASA”, säger Ole Terland under SCAs kapitalmarknadsdag i Stockholm idag. Förvärvet ska godkännas av berörda spanska myndigheter. Stockholm den 4 september 2006 SVENSKA CELLULOSA AKTIEBOLAGET SCA (publ) Communications and Investor Relations För ytterligare information kontakta gärna: Bodil Eriksson, Kommunikationsdirektör, tel 08-788 52 34 Per Altan, Presschef, tel 08-788 52 37