SCA förvärvar andel av mexikanskt mjukpappersföretag

SCA förvärvar andel av mexikanskt mjukpappersföretag SCA har idag slutit en överenskommelse med det mexikanska företaget Copamex om förvärv av 50 % av stamaktierna i det bolag som äger Copamex mjukpappersrörelse. Förvärvet är villkorat till genomförandet av en finansiell rekonstruktion av Copamex-koncernen, innefattande bl.a. en total omstrukturering av koncernens upplåning. SCA har utfäst sig att bidra till denna omstrukturering genom att tillskjuta totalt motsvarande 100 miljoner USD, eller cirka 760 miljoner kronor, för en kombination av stam- och preferensaktier. Med en marknadsandel inom konsumenttissue av cirka 27 %, är Copamex Mexikos näst största mjukpappersproducent. Försäljningen uppgick under 2003 till motsvarande 1.750 miljoner kronor. Den mexikanska tissuemarknaden har sedan 1995 vuxit med i genomsnitt 6% per år. SCA och Copamex är redan partners i företaget Sancela de Mexico, som tillverkar och säljer menstruations- och inkontinensprodukter för marknaderna i Mexiko och Centralamerika. Sancela omsätter cirka 725 miljoner kronor och kommer efter genomförd omstrukturering att utgöra del av det gemensamma mjukpappersföretaget. Mer detaljerad information om transaktionen kommer att lämnas när refinansieringen av Copamex-koncernen genomförts. Stockholm den 1 april 2004 SVENSKA CELLULOSA AKTIEBOLAGET SCA (publ) Communications and Investor Relations För ytterligare information, kontakta gärna: Jan Åström, VD och koncernchef. Telefon: 070-586 0701. Peter Nyquist, chef Communications och Investor Relations. Telefon: 070-575 2906. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00120/wkr0002.pdf