SCA förvärvar det tjeckiska förpackningsföretaget OBALEX

SCA förvärvar det tjeckiska förpackningsföretaget OBALEX SCA stärker ytterligare verksamheten i central- och östeuropa genom att förvärva återstoden (51 %) av det tjeckiska förpackningsföretaget OBALEX s.r.o. 1999 uppgick OBALEX nettoförsäljning till cirka CZK 1000 M (SEK 230 M). Företaget producerar wellpapp och har verksamhet i Tjeckien och Slovakien. En stor andel av produktionen utgörs av så kallade microflute- förpackningar (wellpapp med små veck som används till presentförpackningar mm) och högkvalitativa förtryckta förpackningar. OBALEX producerade 1999 cirka 90 miljoner m² wellpapp och antalet anställda uppgår till cirka 500. OBALEX privatiserades 1993 och wellpapprörelsen omfattar två integrerade wellpappanläggningar (Jilové and Boletice) och fem onverteringsanläggningar. Marknadsandelen uppgår till 20 procent i Tjeckien. Stockholm den 31 maj 2000 SVENSKA CELLULOSA AKTIEBOLAGET SCA (publ) Koncernstab Information För ytterligare information kontakta gärna: Colin J. Williams, VD, SCA Packaging. Tel +32 2 718 37 30 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT01020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT01020/bit0002.pdf