SCA och vd Magnus Groth inviger bolagets första produktionsanläggning i Indien

• Pressmeddelande

SCA, ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag, har i dag invigt sin första produktionsanläggning i Indien för personliga hygienprodukter och mjukpapper. SCA har varit verksamt på den indiska marknaden sedan slutet av 2013.

Anläggningen, som tillverkar barnblöjor och mjukpapper för den indiska marknaden, ligger i Pune, i delstaten Maharastra i mellersta Indien. Barnblöjor säljs under varumärket Libero och mjukpapper under det globalt ledande varumärket Tork.

– Det låga användandet av hygienprodukter och den stora befolkningsmängden i Indien innebär en potential för framtida tillväxt. Anläggningen i Pune kommer att ge oss möjlighet att ytterligare tillvarata denna tillväxtpotential. Investeringen ligger i linje med vår strategi att stärka SCAs närvaro på tillväxtmarknader. Att möta kunder och medarbetare och att förstå marknaderna vi verkar inom är centralt för mig. Därför betyder denna resa, min första som vd och koncernchef för SCA, mycket för mig, säger Magnus Groth, vd och koncernchef för SCA.

Som tidigare meddelats har SCA investerat 150 miljoner kronor i anläggningen i Indien.

– Teamet i Indien har gjort ett mycket bra jobb och förra året lanserade de vår största informations- och utbildningskampanj någonsin. Under 2014 försåg vi 2 300 läkare, 5 000 sjukhus och kliniker och 1,2 miljoner mammor och spädbarn, med föräldrainformation. Vi kommunicerade också vikten av god handhygien till fler än 8 miljoner människor, säger Magnus Groth.

– SCA har visat djupt engagemang och har investerat tid och arbete för att förstå den indiska marknaden och konsumenternas behov när vi nu går in i en ny fas. Med den nya produktionsanläggningen understryker SCA sin långsiktiga strategi för vår verksamhet i Indien, säger Cecilia Edebo, chef för SCA i Indien.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Karlsson, chef investerarrelationer, 46 8 788 51 30
Karl Stoltz, Media Relations Manager,  46 8 788 51 55