SCA säljer pappersmaskin i Pratovecchio

SCA har kommit överens med Cartiera Carma om en försäljning av sin anläggning och pappersmaskin i Pratovecchio, Italien. Transaktionen innebär varken en realisationsvinst eller -förlust.

Avtalet följer på SCA’s åtgärdsplan för en mer effektiv produktionslogistik i Italien som offentliggjordes i mars 2009, då bolaget beslöt att koncentrera resurserna till sina anläggningar i den närliggande Lucca-regionen. Vid den tidpunkten diskuterades en nedläggning av pappersmaskinen i Pratovecchio. Nu har SCA emellertid istället kommit överens med Cartiera Carma, ett privatägt företag baserat i Italien, om en försäljning av anläggningen och pappersmaskinen i Pratovecchio. Pappersmaskinen har en kapacitet på cirka 20 000 ton per år. De 24 medarbetare som för närvarande arbetar i pappersproduktionen kommer att fortsätta sin anställning. Transaktionen kommer att vara slutgiltigt genomförd före slutet av december 2009.