SCA börsintroducerar sitt joint venture bolag i Australien

Det ledande globala hygien- och skogsindustriföretaget SCA och dess australiensiska partner, Pacific Equity Partners (PEP), har beslutat att börsintroducera sitt joint venture bolag i Australien, Nya Zeeland och Fiji på Australian Securities Exchange (ASX).

Ett utkast av prospektet för börsintroduktionen har idag lämnats in till Australian Securities and Investment Commission (ASIC). Börsintroduktionen av joint venture bolaget Asaleo Care (tidigare SCA Hygiene Australasia) på ASX planeras till slutet av juni eller början av juli 2014.

SCA avser att behålla ett betydande aktieinnehav i Asaleo Care. Idag äger SCA 50 procent av bolaget. I samband med börsintroduktionen kommer SCAs ägande spädas ut. SCAs ägande förväntas uppgå till cirka 33 procent efter börsintroduktionen.

Asaleo Care tillverkar och marknadsför mjukpapper för konsumenter och mjukpapper för storförbrukare, barnblöjor, mensskydd och inkontinensprodukter. Ledande varumärken inkluderar TENA, Tork, Sorbent, Libra och Treasures. 2013 hade bolaget en nettoomsättning på 625 MAUD (cirka 3,9 miljarder SEK) och ett rörelseresultat på 97 MAUD (cirka 610 MSEK). Bolaget har cirka 1 050 heltidsanställda.

Notera:
Informationen är sådan som SCA ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 juni, 2014, klockan 07.00.

Johan Karlsson, chef investerarrelationer, 46 8 788 51 30
Boo Ehlin, chef medierelationer, 46 8 788 51 36